Semlor

Jag har aldrig varit något större fan av semlor överhuvudtaget, men min sambo är. Jag överraskade honom därför med att baka ett par igår, lchfstyle. Blev riktigt god smak, men tyvärr sjönk bröden ihop då jag tog ur de från ugnen. Kan bli bättre för er som har varmluftsugn, men å andra sidan är det ju i slutändan smaken man vill åt och den fanns helt klart där! :)
 
Recept (taget från @Niklasblohm på instagram):
4 ägg
1 dl kvarg
1 dl grädde
50 g smält smör
½ dl mandelmjöl
½ dl kokosnötsmjöl
1 tsk kardemumma
4 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 msk sötning
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på ca 180 grader (150 grader vid varmluft).
Vispa äggen fluffigt (ca 5 min). Blanda ner kvarg, grädde och det smälta smöret.
Rör sedan ihop resten av ingridienserna och tillsätt i smeten. Rör om och låt svälla i minst 5 minuter.
Blöt fingrarna lite och rulla till bullar. Lägg på bakpappersklädd plåt och in i ugnen ca 20 minuter.
 
Mandelmassan gör jag såhär:
1,5dl mandelmjöl
4 msk grädde
1 msk sötning
2 finrivna bittermandlar
 
Rör ihop allt och ställ i kylen en stund innan servering.
Ett tips är att ta lite av innanmätet på bullen (om den inte sjunker ihop dvs), och tillsätta lite extra grädde. Det blir supergott! :)
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0