Gårdagens middag

Efter stan igår bjöd jag över syster liten på middag. Blev en köttgryta med kålrotspommes och sparris. Var riktigt gott och fick mer än godkänt av syster som varit lite skeptisk till min kosthållning (hon ville t.om ta med sig en matlåda hem ;)

Som alla andra gånger då jag lagar mat så höftar jag en del, så vill ni laga detta är det alltid bra att smaka av en gång för mycket än för lite! :)
 
Recept på köttgrytan (räcker till minst 6 portioner):
Ca 1 kg kött av skinkstek, fläskfilé eller dylikt.
1 schallotenlök alt. ½ gul lök.
50 g cream cheese naturell
100 g creme bonjour vitlök
2-3 tunnt hackade morötter
1½ dl creme fraiche
1 grönsaksbuljong
2 dl vispgrädde
2 paket bacon
1 tsk kalvfond
1,5 tsk soja
kryddor (vitlökspulver, salt, peppar, cayenne, örtagårdskrydda och chili)
 
Gör såhär:
Rensa köttet och skär i lagom stora grytbitar. Finhacka löken och skär baconen i bitar. Värm upp en stekpanna med smör samt en gryta med ca 1,5-2 dl vatten och buljongtärningen. Stek sedan köttet och tillsätt kryddorna. Tillsätt löken och låt det gosa ihop sig. När köttet är klart plockar du över det i grytan, men lämna köttsafterna och löken i stekpannan och tillsätt lite vatten, koka upp det och sila sedan ner det i grytan för mer smak. Stek bacon och låt det rinna av på hushållspapper. Häll ner grädden samt morötterna  i grytan och låt det koka ihop en stund. Rör sedan ner färskosten, creme fraichen, fonden och sojan. När du fått såsen len tillsätter du baconen och smakar av! Servera med kålrotspommes, blomkålsris, sparris eller sallad, tillbehören är oändliga! :)
 

Tips: Tillsätt mer grönsaker, tex: broccoli, paprika, svamp, wokgrönsaker eller dylikt (jag hade inga hemma) så blir grytan lite mer fyllig :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0