Gårdagens middag

Hade en kålrot i kylskåpet som jag behövde använda så jag valde att göra en gratinerad kålrotsmos till middagen. Till det fick det bli ungstekt lax och en räkröra. Blev riktigt gott och är barnsligt enkelt att göra :)
 
Kålrotsmos:
1 medelstor kålrot
½ palsternacka
0,75 dl grädde
1 dl riven ost
salt, peppar.
 
Börja med att skala kålroten och palsternackan och skär de i jämnstora bitar. Koka sedan detta tills det blivit mjukt (8-10 min beroende på hur stora bitar ni skurit). Sedan mixar ni detta jämnt med en rejäl klick smör och tillsätter sedan den ost ni tycker är godast, jag använde herrgårdsost då det var det vi hade hemma. Krydda med salt, peppar och eventuellt någon annan god krydda och rör ner grädden.
 
Sleva upp moset i valfria enportionsformar. Jag har ganska stora formar och både jag och A blir mätt redan efter hälften, så det borde räcka till fyra mindre formar. Det går garanterat att göra i en större form också om man vill det. Riv lite ost över moset och gratinera på 200-225 grader i ca 15 minuter (eller till ytan har fått fin färg). Blir jättegott att ha morot i också för den som inte är så strikt. Enkelt, hälsosamt och gott även till annat än fisk! :)
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0