På förfrågan

Är ett par stycken som har efterfrågat receptet på brödet jag bakade igår, så här kommer det (ursprungligen från bloggen alltomlchf). Jag hade dock bara 3dl mandelmjöl så jag använde ca 1dl kokosnötsmjöl också, och det gick kanoners!

Ljust rostbröd:
10 medelstora ägg
1-2msk grädde
4dl mandelmjöl (eller 3+1)
1dl pofiber
5dl riven ost
4msk fiberhusk
1msk bakpulver
knappt 1tsk salt
smör och sesamfrön till att bröa formen

Såhär gör du:
Sätt ugnen på 210 grader (varmluft på 190). Börja sedan med att vispa äggen pösigt. Blanda sedan de torra ingredienserna och tillsätt osten. Efter det blandar du ihop allt med de vispade äggen och häller ner grädden. Låt stå och svälla 5-10 minuter.

Smöra och bröa en avlång form med skalade sesamfrön och lägg ner smeten/degen. Skvätta några droppar vatten på toppen och strö lite sesamfrön över om ni vill. Grädda i ugnen ca 30-40 min. Ta ut och låt svalna. Skär sedan i lämpliga bitar och använd bland annat som rostbröd. Brödet går att frysa. Hoppas det smakar! :)




Kommentarer
Frida

Tack! Nu blir det en GOD jul :D

Svar: Indeed it will! Smakade smaskens! :D
Erica

2012-12-21 @ 10:04:04


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0