Dagens middag



Mozzarellabiffar med blomkålsmos och coleslaw. Enkelt och gott, även för dom som inte äter lchfkost :)

Recept mozzarellabiffar:
500g kött/nötfärs
1ägg
0, 75-1dl grädde (börja med mindre så smeten inte blir för lös och tillsätt mer om ni tycker det behövs)
1paket mozzarella
kryddor (salt, peppar, cayenne, vitlök..bara fantasin sätter gränserna).

Gräddsås (jag gör mycket med ögat så testa er fram):
Stekskyn från biffarna
3-4dl grädde
150g färskost (jag blandar naturell med vitlök/örter)
1buljongtärning
1 tsk kalvfond
eventuellt mera kryddor vid behov


Rör ihop alla ingridienser utom osten.Hacka mozzarellan i mindre bitar och tillsätt i smeten. Forma lagom stora biffar, jag brukar få ihop sex stycken. Stek dom sedan i smör.

Lägg de färdiga biffarna på en tallrik eller dylikt och börja med såsen. Tillsätt ca 1dl vatten i stekskyn och sila den för att få bort eventuella klumpar. Häll sedan tillbaka skyn i pannan och tillsätt grädden och färskosten. Rör ut färskosten så den smälter och vispa sedan ner fonden och buljongen och låt den smälta. Låt koka ihop en stund och smaka av. Lägg sen ner biffarna i såsen och voila, så har ni fantastiska biffar!

Tips: För er som tycker om soltorkade tomater och basilika ska det vara väldigt gott i dessa biffar.

Hoppas det smakar! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0