Cheesecake i glas

Till Morsdag stod jag för efterrätten och jag valde att testa ett recept efter 56kilo.se. Jag gjorde dock lite ändringar och om det blev gott, himmel i pannkakan! Fick högsta betyg även av sockerätarna vilket för mig är mer än godkänt! :)

Recept:
100 g smör
1,5 dl mandelmjöl
1,5 dl hasselnötsmjöl
1 dl sötningsmedel (ex. söt/steviaströ)
300 g färskost naturell
3 dl ekologisk turkisk yoghurt
1 dl halvtinade mixade jordgubbar
8-10 droppar nunaturals stevia/vanilj (kan uteslutas)

Gör såhär:
Ställ ugnen på 175 grader. Smält smöret och rör ner mjölet. Söta eventuellt lite och platta ut smeten på ett bakplåtspapper och låt stå i ugnen i ca 6-7min, eller tills kanterna börjar få lite färg.

Vispa ihop färskost, yoghurt och sötningsmedel (även steviadropparna om du har). Tillsätt sedan dom mixade jordgubbarna. Jag silade mina för att utesluta överflödigt med klumpar och frön men detta är absolut inte nödvändigt. Blanda ihop smeten så den blir klumpfri.

Varva sedan mandel/hasselnötscrunch med smeten. Jag skar även ner färska jordgubbar som jag varvade med resten. Lät sedan glasen stå i frysen i ca 2 timmar och ställde in dom i kylen i drygt en halvtimme innan servering. Så läskande och gott! Enjoy! :)












Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0