Roadtrip och föreläsning

Gårdagen bestod av en massa sittande. Körde upp till Luleå vid niotiden på morgonen och hann just äta lunch innan vi letade rätt på skolan där föreläsningen skulle hållas. Var en mycket spännande och intressant föreläsning om historia, kost, sjukdomar, hälsa och träning. Precis allt som jag själv har fått ett brinnande intresse för och jag önskar att fler tar tillfället i akt och går och lyssnar på Andreas och Jonas. Mycket vet nog många redan men det kommer i ett helt annat sammanhang och kontext än tidigare vilket gör det roligare att lyssna :)

Ber om ursäkt för dålig kvalité på bilderna men det var dom eller inga ;)


Andreas Kostdoktorn Eenfeldt


Jonas Bergqvist


Jonas socker/insulinkurva efter en middag med lågkolhydratkost samt en lunch bestående av yoghurt, tonfiskmacka och en chokladkaka. Fascinerande hur stora skillnader det är och hur lång tid du kan hålla blodsockret jämnt om du bara äter rätt. Inte konstigt folk småäter...


En gammal bok från 1917 med instruktioner och recept på saker diabetiker INTE skulle äta samt matförslag som håller en bättre blodsockernivå och en jämnt insulinkurva. Bröd, pasta, potatis, socker, juice, stärkelse osv var strikt förbjudet i denna bok medan kött, fisk, ägg, smör, olja mm var bra för hälsan. Låter som en livsstil/kost eller diet om ni så vill, som många av oss känner igen va? ;)


Pernilla sa att det lät som Jonas pratade om mig under sin del av föreläsningen och inte så konstigt! Allt jag känt med min hälsoförbättring och viktnedgång stämmer in på det han pratar om. Mer energi, bättre humör och den där sköna känslan av att klara av mer i min träning, att utmana sig själv och lära känna sin kropp och en rad andra fördelar.. Ja, jag behöver väl inte säga mer än att det var skönt att få saker och ting förklarat för sig.

Som det här med att lchfkost skulle osaka cancer och hjärt-kärlsjukdom. Det finns ingen som helst vetenskaplig forskning som tyder på något sådant och såväl framstående forskare och professorer har fått konstatera att det inte finns några tecken eller bevis för att mättat fett skulle bidra eller orsaka något sådant. När det gäller cancer har man däremot kunnat spekulera och se tecken på det raka motsatta. Så för alla er som är skeptisk och som väljer att kritisera mitt och många andras sätt att äta, läs och begrunda. Vad ni sedan väljer att tro eller tycka lägger jag ingen energi på, men jag är övertygad iallafall och för mig räcker det :)







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0