Nomnom

Något som jag köpte ganska tidigt efter min kostomläggning var en glassmaskin. Och om jag har använt den! Är så himla gott med hemmagjord glass och sen få toppa den med mörk choklad, nötter, bärsås eller annat gott, muuums! Går naturligtvis att göra glass utan maskin, man får bara vänta lite längre på det goda ;)

Jag har testat lite olika recept men det sista jag använde var detta:

Recept:
4 äggulor
0, 5 dl standard mjölk
4 dl vispgrädde
0, 75 dl stevia strö
1 urskrapad vaniljstång (alternativt 0, 5 tsk vaniljpulver)

Gör såhär:
Börja med att vispa ihop äggulor och sötning fluffigt. Vispa sedan upp grädden, mjölken och vaniljen lite löst och blanda ihop det med äggsmeten. Häll ner detta i glassmaskinen och låt gå tills maskinen säger till (ca 30-40 minuter beroende på maskin). Annars häller ni ner smeten i en form/bunke (ju större form desto mindre tid tar frysningen) och ställer in i frysen. Tar ett par timmar innan det tar ihop. Rör gärna om en gång under tiden för att undvika iskristaller. Servera med valfritt tillbehör och njuuut! :)







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0