Dagens middag

Efter att äntligen ha fått sparken i baken som behövdes för att ta mig till gymmet så blev det en sen middag. Det lagades stuvad vitkål och ungsbakad lax med massa mums på! Blev såå gott! :)
 
För laxen behöver du:
ca 600g lax
1 schallotenlök alt. samma mängd annan lök.
Kryddor (salt, peppar och dill)
2-3 vitlöksklyftor
1 citron
Grädde
Smör
 
Gör såhär:
Starta ugnen på 175- 200 grader. Lägg sedan rikligt med smör i en ungsform och lägg ner laxen. Klicka ut smör även uppe på laxen. Tillsätt sedan rivet skal från en citron och saft från halva. Krydda med peppar, salt och dill. Finhacka den lök som passar er bäst i smaken och strö över laxen. Pressa 2-3 vitlöksklyftor över och skjutsa in laxen i ugnen i ca 15 minuter. Ta sedan ut den och tillsätt räkorna samt några matskedar grädde för att få en god sky. Skjutsa in laxen i ugnen igen i 5-10 minuter.

Stuvad vitkål:
½ vitkålshuvud
Färskost (jag använder med vitlökssmak)
Grädde
Kryddor
 
Gör såhär:
Riv vitkålen med osthyvel. Smält smör i en panna på medelvärme och tillsätt den rivna kålen. Stek kålen en stund tills den blir varm och lite mjuk, krydda med valfria kryddor (jag hade salt, peppar och cayenne). Tillsätt sedan ca 3dl grädde och ca 50gram färskost. Koka ihop detta en stund och smaka av med lite citronsaft om så önskas.

Hoppas det smakar! :)
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0