Fiskgratäng

Förra veckan gjorde jag mitt första försök till ett fiskgratäng och jag kan inte säga att jag misslyckades helt. Smaken blev riktigt bra och bortsett från att jag inte riktigt lyckades få den där fina färgen på moset som jag hade önskat (ville inte bränna resten av gratängen) så måste jag se projektet som lyckat! Tänkte därför dela med mig av hur jag gjorde. Ett tips är att byta ut fisken till någon annan fisk, lägga till grönsaker eller räkor samt smaksätta med andra kryddor. En gratäng går att göra i tusen olika former, bara fantasin sätter gränserna!
 
Recept:
400g allaska pollack
100g färskost vitlök
3 dl grädde
kryddor
citron
ägg (kan uteslutas)
 
1 blomkålshuvud
kryddor
smör
 
Gör såhär:
Börja med att starta ugnen på 200 grader. Koka upp saltat vatten i en kastrull. Plocka lös blomkålsbuketterna från stammen och lägg ner i det kokande vattnet. Koka i ca 5 minuter (de får inte bli överkokta, då blir moset för löst). När blomkålen är färdigkokad så häller du av dom i ett durkslag och slår över dom i kastrullen igen. Tillsätt eventuella kryddor om du vill samt en klick smör och mixa till ett slätt mos. Blir moset för kompakt kan du även tillföra en skvätt grädde. När den är klar kokar du upp 2-3 ägg som sedan ska tillsättas till fisken.
 
Värm sedan på en stekpanna och stek fisken i rikligt med smör. Krydda med peppar, citronsaft, salt och dill. Tillsätt sedan grädden och färskosten och låt puttra ihop en stund. Dra pannan från plattan och tillsätt de kokta, skalade och hackade äggen. När du känner dig nöjd med smaken på fisken, häll ner det i en ugnsform.
 
Sleva nu över blomkålsmoset i en spritspåse och spritsa moset på kanten av formen (alternativt klicka ut med sked). Ställ in formen i ugnen ca 20-30 minuter tills gratängen har fått lite färg.
 
 
 
Den ser inte mycket ut för världen, men god blev den :)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0