Dagens middag

Tackar gudarna för att jag gjorde iordning middagen innan jag for och tränade idag för om jag var hungrig! Och sååå gott! Älskar att jag fick köttbullarna sådär perfekta i konsistens och smak, speciellt då jag suktat efter köttbullar i flera dagar :)

Recept:
400g kött/nötfärs
2-3 msk pofiber
1 ägg
Kryddor (jag använde cayennepeppar, vitlökspulver, chilipulver, peppar och salt)

Såsen:
75 g färskost naturell
1,5-2 dl creme fraiche
1 dl grädde
1,5-2 dl vatten
1 Köttbuljongtärning
Ox/kalvfond
Soya

Gör såhär:
Vispa upp ägget med kryddor och tillsät pofiber (börja med mindre och tillsätt mer om köttfärssmeten sen känns för 'blöt'). Tillsätt köttfärsen och rör ihop ordentligt. Rulla sedan bollar och stek i rikligt med smör. Stek på medelvärde tills du får fin yta på dom.

Lägg över köttbullarna på en tallrik eller dylikt när de är klar och ta tillvara på smakerna som finns kvar i stekpannan genom att tillsätta vatten samt köttbuljongtärningen och låt småputtra en stund. När buljongen smält så silar du skyn från klumpar och häller tillbaka den i stekpannan tillsammans med färskosten, creme fraichen och grädden. Rör ihop ordentligt och smaksätt med soyan och fonden. Rulla sedan ner köttbullarna i såsen och servera med något gott till. Smaklig måltid! ;)







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0