Julgodis alá lchf

Nu i juletider hör det liksom till att baka och göra eget godis. Tidigare har jag hunnit med tryfflar, pepparkaksbollar, chokladbollar och lite ischoklad. Har i ärlighetens namn inte ätit så mycket mer än av tryffeln, men jag ser det som en hobby att få baka och greja på så det tar inte slut där. För ett par dagar sedan gjorde jag även en variant av wienernougat samt en fudge med lite tvist. Vem har sagt att lchf behöver vara tråkigt liksom? ;)

Här nedan kommer recepten:
(recepten kommer i grunden från 56kilo.se)
 
Wienernougat:
100 g mandelsmör
100 g mörk choklad
50 g mandelspån
 
Smält mandelsmör och choklad på låg värme i en kastrull, när det smält ihop tillsätter du mandelspånen. Häll sedan över detta i en lämplig bakpappersklädd form. Ställ in i kylen och låt stelna innan du skär i lämpliga bitar.
 
Vaniljfudge:
65 g mandelsmör (orginalreceptet innehåller jordnötssmör)
65 g osaltat smör
60 g naturell cream cheese
1,5 krm vaniljpulver
1 dl steviaströ och/eller sukrin melis (jag upplever dock att stevian var svår att smälta och känns därför i fudgen, så ett tips är att byta ut eller kombinera med sukrin melis för att få en lenare fudge)
 
Smält mandelsmör (alternativt jordnötssmör) och smör i en kastrull på låg värme. Ta sedan av den från plattan och tillsätt cream cheese, sötningsmedel samt vaniljpulver och rör på eftervärmen tills smeten är slät. Häll över smeten i en bakpappersklädd form och ställ in för att stelna i kylen innan du skär den i bitar.
 
 
Jag hoppas det ska smaka! :)
 
 


Kommentarer
johanna

Såg då hemskarns gött ut! :-) Duktiga du!!

Svar: Tack! Det smakar hemskt trevligt också kan jag ju meddeöa ;)
Erica

2012-12-22 @ 00:10:01


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0