Chokladtryffel

Spenderade som sagt ett par timmar i köket tidigare idag och fick ihop lite julgodis. Det blev chokladbollar, pepparkaksbollar och chokladtryffel x2. Hade tänkt göra saffransmuffins också men det får bli en annan dag :)
 
Tänkte jag skulle dela med mig av tryffelreceptet, det blev supergott och helt klart ett bra alternativ när man är sådär galet sugen på något gott eftersom man inte behöver speciellt mycket av det för att bli "mättad". Jag valde att servera tryfflarna med lite glass till. Kändes lite som kladdkakekross, fast med smak då :)
 
 
 
Recept på mintchokladtryffel:
100 gram mörk choklad (70 – 85 %)
2/3dl vispgrädde
2 msk sukrin
25g smör
Några droppar mintessence (eller annan essence som passar er)
Kakao att rulla tryfflarna i


1. Hacka chokladen fint.
2. Koka upp grädden i micron, på full effekt, i ca 1-1½ minut (eller i kastrull om ni föredrar det).
3. Lägg ner chokladen i grädden, tillsätt smöret och rör ihop tills chokladen har smält.
4. Smaksätt med några droppar mintessence och smaka av.
5. Ställ in i kylen i minst 3 timmar så att det stelnar.
6. Rulla sedan chokladen till bollar och rulla i kakao .
7. Förvara tryfflarna kallt när de är klar.

Tips: Byt ut den vanliga chokladen till en med smak (och uteslut essencen). Jag använde en 76% apelsinchoklad och det blev toppen! Fantastiskt gott och ett enkelt sätt att förnya tryffelreceptet! :)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

EricaJonsson

Lchf, träning, kärlek och allt som ger krydda åt min vardag!

RSS 2.0